«مادربزرگه» عزیز روزت مبارک!
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۰۳۹۶۰
چهره اش مهربان و صدایش نرم و ملایم است. لهجه شیرین همدانی اش هم بیشتر او را به دلمان می نشاند. مادر است، یک مادر هنرمند که فرزندی هنرمند را هم در دامنش پرورش داده است. وقتی روزش را به او تبریک می گوییم، مهربانی در صدایش اوج می گیرد. رابعه مدنی، مادر همیشه مهربان سریال های تلویزیونی و فیلم های سینمایی را می گوییم که همه دوستش دارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رابعه مدنی، معلم بازنشسته آموزش و پرورش و بازیگر سینما و تلویزیون است. او بارها طراز مادر فداکار ایرانی را به واسطه نقش هایش برای بیننده ها تصویر کرده و قطعا در نقشِ واقعی مادرانه اش هم تَک است.
وقتی با او هم صحبت می شویم و از حس مادر بودن می پرسیم، به سرعت از فرزندانش یاد می کند که یکی از آنها امیرشهاب رضویان ـ کارگردان و فیلمنامه نویس سینما ـ است؛ می گوید: خداوند سه جواهر به من داده است؛ یک دختر نازنین و دو پسر مهربان و خوب. خدا حفظشان کند. ان شاءالله که عاقبت به خیر شوند. دلخوشی مادر فقط اولاد است. امیدوارم فرزندان هم قدر پدر و مادرشان را بدانند و مراقبشان باشند.
خبرنگار ایسنا به بهانه روز مادر در تماسی تلفنی با رابعه مدنی، با این بازیگر گفت وگویی داشته است که در ادامه می خوانید:
ـ خانم مدنی عزیز ـ «مادربزرگه» عزیز ـ (اشاره به نقشش در سریال وضعیت سفید) روزتان مبارک!
- خیلی ممنون ... تشکر دختر خوبم. من هم به شما تبریک می گویم. به همه مادران عزیز به خصوص مادران ایرانی که مظهر لطف و محبت هستند، تبریک می گویم. ان شاءالله در هر گوشه از سرزمینمان که هستند سالم و موفق باشند و فرزندان هم قدر پدر و مادرانشان را بدانند. یک سخن مادرانه دارم و آن هم این است که مادری که بچه سه، چهار کیلویی اش را به یک نوجوان رشید تبدیل کرده، قدرش را بدانید. فرزندان عزیز حرمتشان را نگه دارید. هوای مادرتان را داشته باشید.
ـ چند فرزند دارید؟ به عنوان یک هنرمند از نقش مادرانه تان راضی هستید؟
- سه فرزند دارم که خیلی دوستشان دارم. الحمدالله بله راضی ام ان شاءالله خدا از ما راضی باشد. مادر بودن خیلی خوب است. خداوند مهربان مهر خاصی در وجود مادران قرار داده که وصف ناشدنی است.
این روزها چه می کنید، برای تلویزیون کاری دارید؟
- فعلا در خانه هستم، دو ـ سه ماه است که تقریبا بیکارم، البته دو سه پیشنهاد داشتم که باید بررسی کنم و ببینم چه می شود.
تلویزیون تماشا می کنید، از سریال ها راضی هستید؟
- تلویزیون را گاهی تماشا می کنم. مردم متاسفانه این روزها دلشان تنگ است و حوصله ندارند. کرونا حوصله همه را برده است. اگر کارهایی در تلویزیون باشد که مردم را سرگرم کند و کمی بخندیم، قطعا آرامش می گیریم و کمی به حال خوب مردم کمک می کند. مردم کشورمان این روزها به طنزهای خوب نیاز دارند. متاسفانه همه ما افسرده ایم؛ جوان و پیر هم ندارد، پس چه بهتر که حداقل تلویزیون طنزهای خوبی داشته باشد تا کمی حالمان را خوب کند. من خودم طی این دو سالی که به خاطر کرونا خانه نشین شدیم، پنج پتو بافته ام! چون واقعاً نمی شود رفت و آمد کرد و باید در خانه ماند. از مردم عزیز خواهش می کنم رعایت کنند، ماسک بزنند تا کرونا تمام شود. ما باید خودمان به خودمان رحم کنیم. ان شاءالله به حرمت این شب عزیز این بلا از کره زمین نابود شود تا مردم عزیزمان هم به آرامش برسند.
رابعه مدنی در سریال «وضعیت سفید» حمید نعمت اللهخانم مدنی عزیز، مجموعه «وضعیت سفید» یکی از کارهای شاخص شما در تلویزیون بود که این شب ها از شبکه تماشا بازپخش می شود، این سریال را تماشا می کنید؟
ـ متاسفانه اطلاعی از بازپخش نداشتم و ندیدم. «وضعیت سفید» واقعاً از کارهای تک بود. دو سال تصویربرداری این مجموعه زمان برد. به یاد دارم هر روز پنج صبح راننده دنبالم می آمد و حتی نماز صبحم را در ماشین نشسته میخواندم تا ۹ صبح به لوکیشن برسیم. «وضعیت سفید» عالی بود. همکاری با آقای حمید نعمتالله بسیار خوب بود.
سریالهایی مثل «وضعیت سفید» در عین طنز پیام دارند؛ این در حالی است که خیلی از سریالها ساخته میشوند اما متاسفانه پیام واقعی را نمیتوانند برسانند. ان شاءالله آقای نعمتالله عاقبت به خیر شود. ایشان از کارگردان های آرام، بی دغدغه و بااخلاق جامعه هنری ماست که اصلاً به بازیگر استرس منتقل نمی کند.
رابعه مدنی و هومن حاجی عبداللهی در سریال در حال ساخت خوشنامآرزویتان چیست؟
- مدام دعاگو هستم، دست به دعای خداوند مهربان که بر ما رحم کند تا این کرونا به آخر برسد. دلم برای مردم میسوزد، مدام در دعاهایم گریه می کنم، اشک می ریزم در خلوت، از خداوند می خواهم که بر ما رحم کند و این بیماری نابود شود تا مردم کمی به آرامش برسند. تنها دعا و آرزویم همین است. همیشه عاقبت به خیری برای همه مردم ایران و جوانان می خواهم.
پیامی به رئیس جدید صداوسیما دارید؟
- فقط خسته نباشید میگویم. امیدوارم سال های سال همه مدیران در کارشان موفق باشند، فقط اگر در تلویزیون طنز را بیشتر کنند خیلی خوب می شود؛ چون مردم این روزها دلتنگ و بی حوصله اند و تماشای طنزهای خوبی که حرفی برای گفتن داشته باشند تنها آرامش برای مردم می تواند باشد. امیدوارم روزی برسد مردم عزیزمان راحت و شاد باشند و عاقبت به خیر شوند.
رابعه مدنی در سریال از سرنوشتتلویزیون را دوست دارید؟ و حرف پایانی اگر دارید در خدمتیم
- بله، خیلی تلویزیون را دوست دارم، راضی ام. تلویزیون نباشد دلم می گیرد. مغرب که می شود تلویزیون را روشن می کنم و تماشا می کنم.
باز هم در پایان ولادت حضرت زهرا(س) را به همه مادران عزیز تبریک می گویم. این عید بر همه مبارک؛ به ویژه مادران عزیز.
رابعه مدنی و فرزندش امیرشهاب رضویان در خندوانهبه گزارش ایسنا، رابعه مدنی، بازیگر سینما و تلویزیون زاده یکم دی ماه ۱۳۲۰ همدان است. "وضعیت سفید"، "پایتخت ۲"، "خانه اجاره ای"، "مدینه"، "تعبیر وارونه یک رویا"، "هیئت مدیره"، "سر دلبران"، "آچمز"، "ازسرنوشت ۴"، "داوران" و "دیوار شیشه ای" از مجموعه های تلویزیونی هستند که این بازیگر در آنها ایفای نقش کرده است.
مینای شهر خاموش، بوسیدن روی ماه، چهل و هفت و اشباح از جمله فیلم های سینمایی با بازی رابعه مدنی است.
مدنی همچنین در مجموعه نمایش خانگی "مانکن" حضور داشته است. او در سریال در حال ساخت "خوشنام" به کارگردانی علیرضا نجف زاده نیز حضور دارد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: رابعه مدنی سریال خوشنام روز مادر سریال از سرنوشت سریال وضعیت سفید وضعیت سفید ان شاءالله رابعه مدنی سریال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۰۳۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شنیدن ملودیهای شریف روی نُت «رعنا»/ موسیقی خوب برای سریال خوب است
کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش میکند با انتخاب عناصر، فرمها و چینشها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطب یک اثر را در جریان موضوع قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکتهسنج، اندیشمندانه و حسابشده پیش روی مخاطبان قرار میگیرد و گاهی هم به قدری سردستانه و از روی ادای یک تکلیف اجباری ساخته میشود که بیننده را از اساس از یک اثر تصویری دور میکند.
آنچه بهانهای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروری بر ماندگارترین و خاطرهسازترین موسیقیهای مربوط به برخی برنامهها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای بسیاری از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است و رجوع دوباره به آنها برای ما در هر شرایطی میتواند یک دنیا خاطره به همراه داشته باشد. خاطرهبازی پس از آغاز و انتشار در نوروز ۱۴۰۰ و استقبال مخاطبان از آن، ما را بر آن داشت در قالب یک خاطرهبازی هفتگی در روزهای جمعه هر هفته، روح و ذهنمان را به آن بسپاریم و از معبر آن به سالهایی که حالمان بهتر از این روزهای پردردسر بود، برویم.
به سراغ موسیقی متن و تیتراژ سریال ماندگار «رعنا» به کارگردانی داود میرباقری و آهنگسازی شریف لطفی رفتیم که به سال ۱۳۶۹ از شبکه اول سیما در قالب یک سریال هشت قسمتی پیش روی مخاطبان قرار گرفت. مجموعهای که به نوعی دومین سریال داود میرباقری بعد از سریال «گرگها» در مقام کارگردانی محسوب میشد و نشان داد که این کارگردان با تجربه و مخاطب شناس تلویزیون و سینما از همان ابتدا به موسیقی همواره به عنوان عنصری مهم، موثر و مولف برای جذب مخاطبان و ارایه محتوا نگاه میکند و در این چارچوب تلاش دارد تا از بهترینها برای ساخت و طراحی موسیقی پروژههای خود استفاده کند.
سریال «رعنا» قصه بخشی از زندگی رعنا، دختر مردی به نام سنایی از صابونپزهای قدیمی تهران است. پس از چندی دانایی که دبیر آموزش و پرورش است به خواستگاری رعنا آمده و با وجود مخالفتهای منصور (برادر رعنا) با او ازدواج میکند. اما پس از گذشت مدتی دانایی به دلیل شرکت در فعالیتهای سیاسی دستگیر و روانه زندان و کشته میشود. پس از سالها پسر رعنا که به شدت در حال مبارزه با رژیم پهلوی در سال ۱۳۵۷ است، در یک درگیری خیابانی مفقود میشود. رعنا و دخترش به دنبال یافتن او هستند که ماجراهایی از گذشته دوباره زنده میشود.
گلچهره سجادیه در نقش رعنا، بهزاد فراهانی در نقش دایی منصور، سعید نیکپور در نقش جواد دانایی، رویا تیموریان در نقش تهمینه دانایی، رسول نجفیان در نقش پوریا، پرویز پرستویی در نقش رسول نجفی، فاطمه گودرزی در نقش مریم، حسین پناهی، مهری مهرنیا، فرخ لقا هوشمند، اسماعیل شنگله، محمد کاسبی، مهری ودادیان، بهمن زرین پور، علی اوسیوند، عیسی صفایی، عزیزالله هنرآموز و محمدتقی شریفی بازیگریان سریال «رعنا» بودند که بسیاری از آنها تاکنون همچنان در پروژههای داود میرباقری جزو بازیگران اصلی و ثابت محسوب میشوند و در آن دوران توانستند به واسطه حضور در این سریال موقعیتهای خوبی را در عرصه تصویر به دست آورند.
جبار آذین منتقد چندی پیش در گفتگو با خبرنگار مهر، پیرامون این مجموعه گفته بود: «رعنا» تجربه نمایشی جدیدی برای داود میرباقری و تلویزیون بود. این مجموعه برگرفته از فضای اجتماعی و سیاسی آن دوران ساخت شد. رعنا جزو کارهای خوب و پرخاطره تلویزیون از یک کارگردان متبحر در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون سالهای بعد کشور است. ساختار نمایشی خوب و شخصیت پردازیهای اصولی، مقبول و دیالوگهای خوب از امتیازهای مجموعه «رعنا» بود و میرباقری را در تولید کارهای تلویزیون توانا و خوش فکر نشان داد. این در حالی است که استفاده از بازیگران تئاتری و معرفی یک چهره مستعد که بعدها در سینمای ایران به عنوان بازیگری قدرتمند و محترم شهرت یافت (رویا تیموریان) و بهرهگیری از دکورهای تلویزیونی حجیم و مناسب، متن خوب و بازیهای روان از ویژگیهای «رعنا» محسوب میشود. تمام امتیازهای هنری و فنی «رعنا» آن را اثری دیدنی ساخته بود تا مضامین خوب را واگویه کند و از عشقها، رشادتها، مبارزهها، آرمانها، تلخیها و شیرینیها بگوید و چه خوب هم در آن سالهای کم رونقی تلویزیون اینها گفته شد و همینها «رعنا» را با تجربه اندوزیهایش در اذهان به یادگار گذاشت.
اما یکی از ویژگیهای مهم و موثر سریال تلویزیونی «رعنا» موسیقی تیتراژ و متن این مجموعه داستانی به آهنگسازی شریف لطفی بود که به دلیل طراحی یک تیتراژ متفاوت که در آن دوران بدعتی جدید به حساب میآمد توانست یکی از مولفههای مهم در ماندگاری آن تا به امروز به حساب آید. آن هنگام که ابتدا تصویر گلچهره سجادیه به عنوان بازیگر اول سریال روی یک تصویرگرافیکی شبیه به الواح تاریخی نمایان میشود و پس از آن عبارت «رعنا» در قالب لوگوتایپی متفاوت به نمایش در میآید. فضایی که موسیقی نقش مکمل را ایفا میکند و چارچوبی را پیش روی مخاطب قرار میدهد که دربرگیرنده حس و حال متفاوتی است.
موسیقی که به واسطه توجه لطفی به عنوان یک آهنگساز مولف و کهنه کار موسیقی کشورمان که سوابق آکادمیک او در عرصه موسیقی معرف تجربه بالای اوست، تلاش کرده تا ضمن توجه به مولفههای موسیقی ایرانی و ارایه درستی از آفرینش و خلاقیت در این نوع موسیقی با به کارگیری روشهای نوین برای در خدمت محتوای اثر بودن، موسیقی تیتراژ متفاوت و خلاقانهای را ارایه دهد. موسیقی که داود میرباقری همواره روی موسیقی به عنوان یکی از نقاط عطف و تاثیرگذار آثارش به آن توجه دارد و میکوشد تا در هر پروژه اش از این مولفه به درستترین و علمیترین شکل ممکن استفاده کند. آن چنان که اگر نیم نگاهی به کارنامه فعالیتهای او داشته باشیم متوجه چنین رسالتی میشویم که اغلب موسیقی هایش توانسته اند تبدیل به ماندگارترینها شوند.
طبیعتا در ساخت چنین موسیقی که بتواند دربرگیرنده مولفههای درست و اصولی از موسیقی متن باشد این نوازندگان هستند که بعد از آهنگسازی و ملودی پردازی نقش مهمی را ایفا میکنند. مسیری که به واسطه حضور هنرمندانی، چون ابراهیم لطفی نوازنده ویولن، عباس ظهیرالدینی نوازنده ویولنسل، فرشید حفظی فرد نوازنده ابوا، شریف لطفی و حسین میرزایی نوازنده هورن، عبدالنقی افشارنیا نوازنده نی، مهرداد دلنوازی و شهریار فریوسفی نوازندگان تار، فریبا اسدی و محمود علیقلی آواز، محمود منتظم صدیقی نوازنده سازهای ضربی و تعدادی دیگر توانست موسیقی درست و اصولی را به گوش شنیداری مخاطبان ارایه دهد.
گرچه در رسانهها مصاحبه چندانی از شریف لطفی درباره ساخت موسیقی سریال «رعنا» منتشر نشده است، اما این آهنگساز، نوازنده، پداگوژیست موسیقی و رهبر ارکستر که از او به عنوان بنیانگذار دانشکده موسیقی دانشگاه تهران هم یاد میشود، در برخی از گفتگوهای رسانهای خود درباره نحوه حضورش در آثار سینمایی و تلویزیونی به عنوان آهنگساز گفته بود: هروقت به من از سوی پروژهای تصویری پیشنهاد آهنگسازی آن ارایه میشود، اول از دست اندرکاران پروژه میخواهم که بخشهایی از تصاویر فیلمبرداری شده خود ر ابه صورت نامنظم در اختیار من قرار دهند که ببینم نتایج محتوایی تصاویر در چه قالبی است و وقتی ببینم نتیجه عمل چیست و هم در کارگردانی و هم در بازیگری همه چیز در جایگاه خوبی قرار دارد کاملا خودم را در اختیار کارگردان میگذارم و هر آنچه را که لازم باشد انجام میدهم.
این آهنگساز که در ساخت آثارش همواره تلاش میکند تا هم نشینی اصولی بین موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک فراهم سازد، در یکی از گفتگوهای رسانهای اش توضیح داده بود: بالاترین تکیه گاه موسیقی ایرانی، دستگاههای موسیقی ایرانی برای روش مندی آفرینش در این گونه موسیقایی است که به اعتقاد من باید در کنار توجه به این مولفهها به مواردی، چون منش و خصوصیت انسانی این موسیقیها توجه کنیم. در این چارچوب من همواره تلاش میکنم تا هیچ وقت وارد مقوله سفارشی کار کردن نشوم، چون باید در ابتدای هر کاری خودم آن تفکر موجود در سریال یا فیلم سینمایی را دوست داشته باشم که اگر چنین نباشید هرگز چنین کاری را انجام نمیدهم.
همین نگاه ایده آل شریف لطفی است که همواره او را به عنوان آهنگسازی گزیده کار در سینما و تلویزیون کشورمان معرفی کرده و در مقام یکی از موثرترین و علمیترین آهنگسازان کشورمان معرفی کرده است. مسیری که میتوان در آهنگسازی فیلمهای «مادیان» به کارگردانی علی ژکان، «سامان» به کارگردانی احمد نیک آذر، «کنار برکه ها» به کارگردانی یدالله نوعنصری، «دخترک کنار مرداب» به کارگردانی علی ژکان، «پرنده آهنین» به کارگردانی علی شاه حاتمی، «مسافران دره انار» به کارگردانی یدالله نوعنصری، «آهوی وحشی» به کارگردانی حمید خیرالدین، «دو همسفر» به کارگردانی اصغر هاشمی، «سکوت کوهستان» به کارگردانی یدالله نوعنصری، «عطر گل یاس» به کارگردانی بهمن زرین پور درک کرد.
چنین ساختاری در آهنگسازی آثار سینمایی و تلویزیونی مدتهای زیادی است که در جریان تولیدات سینمایی و تلویزیونی کشورمان به واسطه عقب نشینی آهنگسازان پیشگام موسیقی کمتر دیده شده و فقط عده محدودی از هنرمندان هستند که تلاش میکنند در یک مسیر منطقی منطبق بر آموزههای دانشگاهی و تئوریک حوزه موسیقی به ویژه موسیقی دراماتیک حرکت کنند. فضایی که به نظر میآید میبایست از تجربیات شریف لطفی و هم نسلانش بیشتر از اینها استفاده کرد تا بتوانیم دوباره به دوران باشکوه موسیقی فیلم و تیتراژ دهه ۶۰ با همان امکانات ناچیز و محدود برگردیم.
منبع: مهر
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی